Ikea Sveriges landschef Håkan Svedman. Foto: Fishman64/Shutterstock.com, Pressbild/Ikea

Arbetsmarknad

Möbeljätten Ikea gör en omorganisering och 7 500 jobb kommer försvinna världen över. 650 av dessa tjänster kommer drabba arbetare i Sverige. Samtidigt planerar man att tillsätta drygt 11 000 nya tjänster.

Ikea har försett oss med möbler och inredning i 75 års tid. Just nu befinner sig möbeljätten i en omorganisering som kommer innebära förlorade arbeten för tusentals arbetare.
Världen över kommer 7 500 tjänster försvinna och 650 av dessa är i Sverige, skriver SvD. Detta är andra gången på kort tid som många Ikea-anställda tvingas lämna sina jobb. Så sent som i våras varslades 100 arbetare från framförallt södra Sverige. Även denna gång är Ikea-anställda i Skåne och Småland drabbade.

Slår hårt mot kontor i Helsingborg, Malmö och Älmhult

De som drabbas av Ikeas omorganisering är framförallt de inom tjänstemannasektorn och kontoren i Älmhult, Malmö och Helsingborg. Tur i oturen är att samtliga 650 anställda inte kommer förlora sina jobb, många blir bara förflyttade eller får andra roller.
– Vi visste att en andra våg av varsel skulle komma, men vi visste inte att den skulle bli så här stor, säger Birgitta Petersson, andra vice ordförande för Unionenklubben på Ikea, till TT.
Ikea håller just nu på att informera alla anställda om förändringarna som väntar.

Ikea ska tillsätta 11 500 nya tjänster

Samtidigt som många tvingas bort från möbeljätten planerar man att tillsätta ytterligare 11 500 tjänster runt om i världen. Ikea ska bland annat göra sin it-verksamhet mer digitaliserad än tidigare, dessutom ska man satsa mer på servicetjänster och hemleveranser.
Hur många av tjänsterna som kommer komma till Sverige är fortsatt oklart.
– Vi gör en bedömning om hur mycket vi ska växa globalt, men i nuläget vet vi inte var jobben kommer att hamna. Med det sagt är ju Sverige en del av den globala resan, säger Ikea Sveriges landschef, Håkan Svedman.

Ska bygga fler butiker nära stadskärnorna

Ikea kommer i framtiden fortsätta bygga fler varuhus och testa nya format nära stadskärnorna. Bland annat testar man just nu en butik med fokus på kök inne i Stockholm.
I Madrid finns sedan tidigare en butik med fokus på vardagsrum och sovrum och man arbetar för en heminredningsbutik i Paris.