Mathem blåser chaufförer på högre lön med tveksamt hängavtal

5 november, 2018
En bild på en bil från Mathem

Körhem blåste chaufförer på 3 000 kronor i månaden genom att teckna hängavtal med Unionen. Foto: Erik Andrém/Mathem

Körhem lämnade en tjänstebeskrivning som matchade utesäljare istället för chaufför för att kunna teckna ett hängavtal med Unionen istället för Transport eller Handels. Det har resulterat i att chaufförerna går miste om 3 000 kronor i månaden.

Körhem är det företag som kör ut matkassar för Mathem. För tre år sedan, 2015, tecknade företaget ett hängavtal med Unionen och den tjänstebeskrivning man då lämnade matchade beskrivningen för utesäljare. De anställda hävdar dock att de inte är några utesäljare utan chaufförer och avtalet bör därför ha tecknats med antingen Handels eller Transport.

Att Körhem påstår att sina anställda är utesäljare har sparat bolaget miljontals kronor varje år, eftersom löneläget för utesäljare är mycket lägre än vad det är för chaufförer.

Chaufförerna går miste om 3 000 kronor i månaden

Löneskillnaden mellan utesäljare och chaufförer är så pass stor att varje anställd går miste om cirka 3 000 kronor varje månad.

En chaufför med B-körkort med Transports kollektivavtal i antingen Göteborg eller Stockholm ska få 136,13 kronor i timmen som ingångslön. Därefter ska lönen öka till 151,25 kronor efter ett år. I Handels kollektivavtal är ingångslönen cirka 140 kronor i timmen. Chaufförerna hos Körhem får 118,74 kronor i timmen som ingångslön och lönen ökar därefter med 10 kronor efter 3 000 timmars arbete.

– Körhem använder fel avtal. Jag undrar hur företaget kom fram till att förarna är utesäljare, som de baserar lönen på. Det gör att chaufförerna får för låga löner, säger Lars Karlsson, lokalombudsman på Transport avdelning 5 i Stockholm, till Transportarbetaren.

Lars Karlsson säger att Körhem mycket väl är medvetna om vad de gör. Ägaren för Körhem är nämligen vd för Mathem som i sin tur har kollektivavtal med Handels.

Unionen har blivit vilseledda

Unionen trodde från början att Körhems chaufförer i själva verket var utesäljare och det var först 2016 man fick en indikation på att så inte var fallet. Sedan dess har man arbetet för att få Körhem att teckna ett avtal med något LO-förbund utan att lyckas,

Unionen känner sig vilseledda men man säger även att man inte kommer ge upp utan fortsätta kämpa för att hitta en bättre lösning för arbetstagarna.

Filip Svensson

Skribent

filip.svensson@a-kassa.se