Ikea i Ryssland använder sig av en robot vid nyrekrytering. Roboten heter Vera och kan intervjua upp till 1500 arbetssökande per dag.
Redan använder 200 bolag roboten Vera som den ryska startupen Stafory har utvecklat för att hjälpa företag med rekrytering. Nu har Ikea valt att anlita Vera i ett pilotprojekt i Ryssland, enligt uppgifter från Washington Post.
Vera kan intervjua upp till 1 500 personer om dagen
Anledningen till varför Ikea valde att anlita roboten Vera ligger i att rekrytering betyder omfattade arbete och kräver betydande tidresurser från Ikea:s HR-specialister. Med hjälp av artificiell intelligens, AI, och maskininlärning klarar Vera att hantera upp till 1 500 anställningsintervjuer om dagen.
Innan roboten Vera kunde det ta upp till 100 samtal för att hitta 20 intresserade arbetssökande. När Vera väl hittat en intressant kandidat tar intervjun maximalt 8 minuter att genomföra, oavsett om den sker genom telefon eller videokonferens.
De jobbsökande fick under hösten 2017 först intervjuas av Vera genom telefon eller videochatt. De kandidater som enligt Vera var mest lovande gick sedan vidare och fick träffa mänskliga rekryterare som beslutade om de skulle anställas eller inte.
Vera är i nuläget anlitat av några hundra företag
Roboten Veras skapare Alexei Kostarev menar att den inte tar bort värdet av mänskliga rekryterare. Men att den kan effektivisera massrekryteringar av enklare jobb inom försäljning eller byggarbete.
–Vi ville skapa något som fungerade som Uber fast för rekrytering – och i stället för att kalla på en bil – gör det möjligt för ett företag att kalla på en grupp människor som letar efter jobb, säger Kostarev.
Förutom Ikea är Vera anlitad av några hundra företag. Det handlar om flera andra globala koncerner så som Pepsi och L’Oreal. Andra företag befinner sig inom bankväsendet, handeln och distributionssektorn.
I dagsläget kan Roboten Vera Konversera på både ryska och engelska.