flygplan lyfter från flygplats och SAS vd Rickard GustafsonRickard Gustafson, vd på SAS, meddelade vid en pressträff i torsdags kväll att man kommit överens med Svensk pilotförening om ett nytt avtal. Foto: muratart/Shutterstock.com och Pressbild/SAS AB

Arbetsmarknad

Konflikten mellan SAS och Svensk pilotförening har nu lösts genom en överenskommelse. Med detta är den strejk som under en veckas tid har drabbat mer än 360 000 passagerare nu nått sitt slut. Svensk pilotförenings ordförande Wilhelm Tersmeden meddelar till Arbetet att de trots den slitsamma processen är nöjda med resultatet.

För en vecka sedan gick SAS-piloter ut i strejk efter misslyckade förhandlingar om ett nytt kollektivavtal. Fackförbundet Svensk pilotförening krävde bland annat att piloternas lön skulle ökas med 13 procent, vilket flygbolaget inte ville gå med på. Konflikten har också handlat om förutsägbara arbetstider och bättre samarbete med flygbolaget, och involverat även de övriga skandinaviska länderna.

I mer än ett dygn har nu parterna förhandlat på nytt, och på torsdagkvällen meddelade SAS vd Rickard Gustafson att man hade spikat ett nytt treårigt kollektivavtal.

Facket är nöjda med den nya överenskommelsen

Överenskommelse innebär en ökning av lönerna på ungefär 11 procent på tre år, alltså något mindre än piloterna hade hoppats på. Men ordförande för SAS-sektionen i Svensk pilotförening, Wilhelm Tersmeden, är nöjd med resultatet.

– Vi är glada att vi har fått till ett nytt avtal, även om vi är ledsna att det drabbade passagerarna.

Dessutom innebär avtalet en del schemaomläggningar som gör arbetstiderna mer förutsägbara, så att piloterna får lättare att planera sina liv.

SAS kan ha förlorat 60-80 miljoner kronor per dag under strejken

Under den vecka som strejken har varat har SAS ställt in ungefär 4 000 flygningar. Förutom att de drabbat ett stort antal resenärer, mer än 360 000 personer, har bolaget enligt experter förlorat upp till 60-80 miljoner kronor om dagen under strejkperioden. 

Rickard Gustafson vill inte gå närmare in på de exakta kostnaderna, men påpekar att situationen självklart har kostat såväl pengar som förtroende för flygbolaget. Att strejken bröt ut var ett misslyckande från båda sidor, menar han, och man hade kunnat göra mer för att det inte skulle gå så långt.